Saturday, June 23, 2007

Ditiduri teman lelaki ibu

Semuanya berlaku dalam sekelip mata.


Anne, gadis berusia 16 tahun itu masih lagi penuntut di tingkatan empat sebuah sekolah menengah di Butterworth. Bapa dan ibu telah berpisah hampir 14 tahun yang lalu. Ketika itu usia Anne baru dalam lingkungan dua tahun.
Anne mempunyai seorang abang dan seorang kakak. Masing-masing telah berkahwin dan menetap di Kuala Lumpur. Segala perbelanjaan rumah adalah hasil dari pendapatan ibu yang bekerja sebagai GRO di sebuah karaoke di bandar ini. Ibu Anne mendapat bantuan kewangan bulanan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).


Suatu hari ketika lawatan rutin dibuat oleh pekerja sosial ke rumahnya, Anne berada dalam keadaan kusut, letih, tidak bermaya dan keadaan dalam rumahnya berselerak. Pekerja Sosial (PS) mengambil kesempatan bertanyakan khabarnya.


Dengan linangan air mata, Anne menceritakan, “sudah tiga hari ibu tidak balik ke rumah. Katanya nak pergi ziarah nenek di Taiping . Saya tidak mempunyai nombor telefon atau apa-apa untuk menghubunginya. Kami baru di sini. Saya kurang mengenali jiran”.


Tambahnya lagi sambil menangis, “kelmarin datang seorang lelaki bertanyakan ibu. Dia seperti tahu di mana ibu. Saya mempelawanya masuk ke dalam rumah. Saya memberitahunya tidak pergi ke sekolah. Dia menghulurkan wang kepada saya. Tapi… dia mengambil kesempatan merogol saya. Saya tidak tahu apa yang perlu saya lakukan. Saya tidak memberitahu sesiapa tentang peristiwa ini. Semuanya berlaku di dalam sekelip mata”.


Anne diselamatkan menurut kehendak Akta Perlindungan Kanak-Kanak 1991 (ketika itu) dan dibawa ke Hospital Butterworth. Mangsa telah dibantu untuk membuat laporan polis. Ibunya juga dapat dikesan. Rupa-rupanya , akibat tekanan darah tinggi, ia pengsan dan dimasukkan ke wad di daerah tempat nenek Anne berada.


Siasatan dilakukan, didapati lelaki tersebut adalah teman kepada ibu Anne. Ia pernah bermalam dengan ibu Anne di tempat kerjanya. Ia tahu ibu Anne mempunyai masalah kesihatan dan dimasukkan ke wad. Ia diberitahu oleh keluarga nenek tentang keuzuran ibu Anne melalui talian tangannya supaya memaklumkan kejadian kepada Anne. Akhirnya…

(KISAH BENAR DARI FAIL PEKERJA SOSIAL)

No comments: