Saturday, March 3, 2007

Rosnah Dan Isu Isteri Nabi saw

Keterlanjuran Rosnah Mat Aris dalam rancangan Sensasi terbitan TV3 sepatutnya diisukan agar ianya tidak berulang. Menempelak golongan yang mempertikaikan kelaku Rosnah adalah sesuatu yang kurang wajar. Dari kacamata demokrasi pro dan kontra dibenarkan. Dalam hal akidah, sesuatu yang telah diputuskan Allah, Rasul dan Ijtima tiada polemiknya

Katakan bapa saya bernama Haris. Patutkah saya atau kawan saya berkata, "..bapa saya dalam usia nak mampus ni masih kuat..." atau dikatakan, "..bapa Hasnah, Haris, dalam usia nak mampus ni masih...".

Adat timur tidak mengajar seperti ini. Mana-mana agama di dunia juga tidak. Masyarakat bertamadun juga tidak. Apa lagi keluarga bermoral. Guru sekolah pun tidak mengajar begitu.
Semuanya tidak.

Jadi, biarlah Rosnah menyesalinya, tidak akan mengulangi lagi dan akhirnya memohon maaf. Masyarakat lain pula mengetahui bahawa perkara seperti itu tidak patut diperkata. Stesyen TV pula menerima hakikat bahawa ia lebih perlu berwaspada dan bersedia supaya isu sensitif yang menyentuh mana-mana agama tidak 'terkeudara'.

1 comment:

Anonymous said...

Sudah minta maaf.