Thursday, November 26, 2009

Kelantan dan Islam : Ada sesuatu yang perlu dikorbankan

Timbalan Pesuruhjaya II PAS Kelantan, Datuk Husam Musa berkata beliau akan menolak tawaran jika dilantik menjadi Menteri Besar Kelantan, untuk menggantikan Datuk Nik Abdul Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau berkata Datuk Ahmad Yaakob lebih layak menjadi Menteri Besar Kelantan kerana senioriti serta hiraki di dalam kerajaan dan parti iaitu sebagai Timbalan Menteri Besar dan Timbalan Pesuruhjaya I PAS Kelantan.

Nik Mohamad Abduh Nik Abd Aziz pula di dalam blognya membidas Husam dan seolah-olah menyebelahi iparnya Ariffahmi. Conflicts of interest di mana ?

Syed Azidi baru sekarang dibidas. Sedangkan sudah lama Azidi di Kelantan.

Begitu jua Tuan Guru Nik Aziz berkata Penasihat Undang-Undang Negeri Kelantan berada di dalam majlis ketika nama Ariffahmi dicadangkan oleh Tuan Guru sebagai Ketua Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan tetapi tiada bantahan daripada mereka.

Semua itu adalah politik. Ada yang berani menegur dihadapan manakala ada yang berbisik-bisik dibelakang sahaja. Di dalam Islam itulah siasah namanya. Nama lain bagi politik.

Apapun diharap sempena menyambut hari pengorbanan ini, masing-masing individu yang terlibat ada sesuatu yang dapat dikorbankan di atas nama Islam.

Begitu juga dengan kita.

Selamat Hari Raya Qurban.

No comments: