Wednesday, January 30, 2008

Kaunselor terkenal senget pemikiran

Pakar psikologi atau pakar kaunseling, mereka juga adalah manusia biasa. Mereka dilahirkan di dalam satu keluarga yang kita tidak tahu samada kaya, miskin, berpecah, bermasalah, dididik atau sebagainya.

Masa dan peluang telah menentukan mereka berjaya secara material dan berada pada kedudukan tertentu. Apatah lagi apabila media memberikan publisiti kepada mereka. Sedangkan ada lebih ramai manusia normal yang berwibawa dan berbakat tetapi tidak ditonjolkan.

Adakalanya sebagai orang yang sedang mencari identiti, manusia termasuk kaunselor juga terpengaruh dengan pelbagai gejala. Gejala seperti pengaruh rakan sebaya, gejala wang, rasuah, keegoan, menganggap diri sebagai paling cerdik dan bermacam lagi. Seperti juga mereka yang bekerja dipelbagai profesion lain . Termasuk juga ustaz dan ulama duniawi.

Teringat saya akan diri seorang kawan yang bekerja sebagai kaunselor di sebuah Pusat Pemulihan Dadah. Dia seorang wanita. Lama-lama mengadakan sesi kaunseling, akhirnya ia terpikat dengan 'kaunseli'nya yang banyak idea. Akhirnya pandangan dan nasihat kawan-kawan lain tidak didengarinya. Apa jadi kemudiannya ? Bukanlah bertujuan menghina. Tetapi biarlah bertempat memberikan pandangan atau bertindak membicarakan sesuatu maslahat dikhalayak umum.

Begitu juga, ada kaunselor yang beria-ia cuba membantu pelanggannya yang bermasalah, pelanggan yang 'senget pemikirannya' , pelanggan yang tidak mengenal diri sendiri dan bermacam lagi.

Sudahnya, bila terlalu banyak bercakap dan nasihat serta membimbing menggunakan kaunseling barat tanpa mengamalkan cara deen, akhirnya kaunselor itu pun boleh menjadi senget pemikirannya.

Apa yang boleh kita harapkan daripada orang semacam ini ?

Ego mengatasi segala-galanya. Bila orang seperti ini dilantik mengetuai mana-mana organisasi hanya kerana 'public figure' atau gaya politikusnya tanpa melihat ilmu yang ada padanya, tunggu dan lihatlah saat-saat kelingkupan organisasi tersebut.

No comments: