Sunday, November 14, 2010

Banjir Kedah : ADUN dan AP BN ambil peruntukan negeri Kedah

Sultan Kedah dikatakan kecewa dengan tindakan sesetengah pihak yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan negeri dan semua yang terlibat dalam membantu mangsa banjir di Kedah.

Maklumat yang diterima mengatakan bahawa Kerajaan Persekutuan belum menghulurkan apa-apa bantuan secara rasmi di negeri itu.

Malah berlori-lori makanan, sardin, minuman, beras, kopi, gula, tikar, susu, pampers dan lain-lain barang keperluan mangsa yang diangkut oleh pihak YB Johari Baharom Ahli Parlimen Kubang Pasu, YB Zaini Japar ADUN Bukit Kayu Hitam, Sahlan (wakil PM), YB Bashah Hanipah ADUN Bakar Bata dan beberapa orang ADUN Barisan Nasional dari pusat pemindahan hadapan di daerah-daerah adalah dibeli dari peruntukan kerajaan Negeri Kedah.

Baru hari ini kerajaan persekutuan mengedarkan borang bagi tujuan pemberian bantuan dan dijangka akan dipertimbang untuk bayaran selepas Eidul Adha.

"Takpalah jika ADUN BN pun ambil barang kerajaan negeri Kedah. Semuanya untuk rakyat Kedah. Tapi janganlah pakat dengan wartawan TV3 dan RTM membohongi rakyat mengatakan ianya dari Kerajaan Persekutuan" kata seorang Penghulu.

"Maknanya selama banjir di Kedah, belumlah ada bantuan dari Najib, Muhyiddin dan Kementerian Pembangunan Masyarakat dari KL. Setakat hari ini 14 November 2010 semuanya masih dari Kerajaan Kedah" kata bekas Pegawai Kewangan Negeri Kedah.

Nampaknya wartawan yang membuat liputan di tempat banjir, beritanya didapati palsu bilamana dia mengatakan Jabatan Kebajikan Masyarakat memberi keperluan makanan dan lain-lain dengan menggunakan peruntukkan persekutuan.

10 comments:

adf55650 said...

Maklumat yang diterima tu dari PAS ke? Ingat2 lah Allah itu tidak buta.

Anonymous said...

salam.semalam 14/11/2010 daerah baling,kg kuala kuang satu ribut puting beliong melanda penduduk kampung ini kira2 belaku jam 6.00 ptg.banyak jugak berlaku kerosakan harta benda dan tanaman.ada bantuan ker?

Saddam said...

UMNO dan BN sapu peruntukan kerajaan negeri dan depa tak ngaku. Peruntukan depa tak sampai-sampai lagi ? Ha..ha..ha..ha..ha

Anonymous said...

apa punya bahalol.. segala bantuan yang BN bagi tu bantuan kecemasan dlm bentuk makanan dan kelengkapan asas seperti selimut dll, berlori2 dihantar dari KL dan dari tempat2 lain.

Yang isi borang tu untuk bantuan kewangan gantirugi ehsan kerosakan rumah atau harta benda mangsa banjir, memang la belum dibayar kerana masih ada mangsa banjir yang belum pulang kerumah. dah selesai segala permohonan dan taksiran bantuan kewangan yang diperlukan, barulah kerajaan BN akan salurkan bantuan kewangan kepada mangsa banjir.

tak habis2 nak menipu PAS ni..

Kamal Sanusi said...

Kebanyakan org memberi komen macam anom-anom di atas hanya bergantung kepada secondary information saja. They are not at the right place at the right time to see with their own eyes what is going on during the flood namely in Jitra.

I was there, in fact my family's house was hit by flood and know what I'm commenting at. Gi tanya team 4x4 Jitra apa yg berlaku bilamana mereka secara sukarela meredah air menghantar bantuan kepada pusat-pusat pemindahan banjir. Aku malas nak citer kat sini sbb akan ada manusia yg akan kata aku ni pun hanya mendengar citer org lain.

Tak perlu aku citer kat sini, yg penting mangsa banjir tahu dan aku sendiri tahu serta tahu apa nak dibuat bila ada PRU-13 nanti.

Wakakakakka.........

Anonymous said...

Kamal, hang tak speaking omputih dah ka??? Awat??

Setahu aku, PRU-13 ni..ramai orang Pas tak keluaq mengundi.. pasai depa pakat meluat dapat MB perhongoih..kaki tabuh bini-bini...kuat dibodek beruk..kuat mentekedarah elaun/gaji buta..kuat ++++

AFRAR YUNUS said...

salam sdra adf55650
maklumat dari orang dalam dan kawan yg kerja dgn YB.

ano 11.39
pergilah daftar dgn JKM. insyaalla depa bantu.

saddam
depa kena muhasabah la. tuduh punya tuduh, sekarang orang kampung kata depa lanun.

ano

habaq mai sat no sebuah lori yg bawa mai bajet kl. jika ngo saya percayalah. maklumat dalam beb..

sdra kamal,
harap banyak bersabar. hanya jauhari saja yg kenal manikam. jika di jitra, johari sudah tak kenal parti lain selain dari umno.
depa usung sakan...

tk semua. semoga allah merahmati kita.

AFRAR YUNUS said...

salam ano 9.02
amboi depa maghah kat ust azizan ...
ramai yg kata dia perongoih. tapi dlm kes wartawan rtm tu, depa puji pula. hak mana nak pakai ni?

sorry tak nampak komen tadi, takpalah nak luah isi hati.

Anonymous said...

Kerajaan Kedah dan buat macam2 tapi mana ada cerita kat TV3, Utusan dsb. Johari mai lepas beberapa hari dan pi beberapa tempat yg boleh dihitung dhn jari tapi masuk TV3. Awat tak dak wartawan nak ikut Ust. Azizan pi randuk ayaq bah tangah malam lawat mangsa banjir? Waktu bencana mcm ni pon Umno dok politik lagi. Banjir 2005 pon dekat 2 tahun baru dapat duit bantuan dai kerajaan pusat. banjir kali ni tak tau la brapa lama lak nak tunggu. ada org kampung kat Changlun habaq Johari Baharom suruh depa doa mintak banjir selalu supaya boleh dapat duit free bantuan kerajaan. ada ka patut? Johari Baharom masa mengajaq kat skolah rendah ahmad tajuddin dulu pon tak perform jadi macam mana nak perform sebagai MP.

adf55650 said...

Mungkin aktiviti yang di 'katakan' tu cuma cakap2 je. Macamane TV3 nak buat liputan. Gambar2 diblog pro kerajaan negeri pun hanya terbit selepas hari keenam banjir. Mangsa2 banjir pun xkira pro mane2 pihak mengatakan tiada kunjungan dari pihak negeri. Azizan pun hanya muncul bersama2 DYMM Sultan sahaja.
Jadi dalam hal ini nak salahkan siapa?
Hanya Allah yg mengetahui.